Allt du vill veta om vitaminer!

Vitaminer skyddar mot sjukdomar

Vitaminer kan förebygga sjukdomar genom att förhindra bristsjukdomar för respektive vitamin.

A-vitamin är till exempel viktigt för synen, för bentillväxten, reproduktionen och celldelningen i kroppen. A-vitaminet bidrar också till att ge ett skydd för ytan på ögon, i andningsorgan, urinrör och tarmkanal. Om denna yta skadas, kan bakterier tränga in i kroppen och orsaka infektioner. A-vitaminet hjälper också till att reglera immunförsvaret, vårt eget försvar mot infektioner. De vita blodkropparna förhindrar och bekämpar infektioner. A-vitaminet hjälper lymfocyterna, en typ av vita blodkroppar, att fungera mer effektivt.

Kalcium behövs i kroppen för att upprätthålla benstomme och tänder. Kalciumet behövs varje dag, för att kroppen ska må bra då det utsöndras genom hud, naglar, hår, svett, urin och avföring. Kalciumbrist leder till benskörhet, då kroppen behöver ta av skelettet för att få tillräckligt med kalcium. Ett bra multivitamin ger den mängd kalcium som behövs, liksom många andra vitaminer och mineraler.

Skelettet är levande och nytt ben bildas kontinuerligt. Men processen går allt långsammare med tiden och till slut, vid klimakteriet, hinner kroppen inte producera lika mycket nytt skelett som bryts ner. Detta kan leda till benskörhet. Kvinnor är särskilt utsatta för benskörhet, eller urkalkning av skelettet som det också kallas, även om det kan drabba män också. Forskarna tror att skillnaden i hormonnivåer, brist på kalcium vid unga år och brist på motion alla är bidragande orsaker till osteoporos.

En av de viktigare upptäckterna inom forskningen är att för lite folsyra, ett av de åtta B-vitaminerna, i kroppen är kopplat till olika missbildningar såsom ryggmärgsbråck och anencefali. För femtio år sedan visste ingen vad som orsakade sådana missbildningar, som uppstår när den tidiga utvecklingen av olika vävnader går snett. Men nu vet man bättre. Mödrar till barn med ryggmärgsbråck har ofta för låga vitaminnivåer. Det är dock inte så lätt att få i sig tillräckligt med folsyra, vilket är minst 400 mikrogram per dag. Kvinnor behöver ofta ta extra folsyra. I USA, kräver amerikanska myndigheter att bröd, mjöl, majsmjöl, pasta och ris berikas med just folsyra. Samma regler för berikning gäller för järn och vissa andra viktiga ämnen. Men inte ens detta är tillräckligt, såvida en person inte har extremt goda matvanor.

En annan spännande upptäckt vad gäller folsyra och två andra B-vitaminer är att de kan hämma uppkomsten av cancer. Det är ännu för tidigt att avgöra om det finns ett samband mellan folsyra och andra B-vitaminer och uppkomsten av hjärtsjukdomar och cancer, eller om höga intag faktiskt kan förhindra dessa kroniska sjukdomar. Däremot kan folsyra hjälpa till att minimera homocysteinnivåerna. När dessa är höga leder tillståndet till igensatta artärer.

Höga homocysteinnivåer har också i forskningssammanhang kopplats till ökad risk för hjärtsjukdomar och stroke. Folsyra, vitamin B6 och vitamin B12 spelar viktiga roller i processen där homocysteinet blir till metionin, ett ämne som kroppen använder för att bygga proteiner. Utan vitaminerna blir denna process ineffektiv och risken för hjärtsjukdomar ökar.

Folsyran är också en viktig komponent i DNA, denna komplexa byggsten som fungerar som vår genetiska kod och minskar enligt studier risken för tjocktarmscancer och bröstcancer.

Alkohol blockerar upptaget av folsyra i kroppen. En studie från Nurses´ Health Study visar att kvinnor som dricker alkohol varje dag har en ökad risk för bröstcancer.

Kroppens celler måste ständigt kämpa med de så kallade fria radikalerna. Det är dessa ämnen som kan skada cellernas DNA, artärer och andra viktiga vävnader. Vissa radikaler kommer som biprodukter vid matsmältningen, andra radikaler kommer från luften vi andas. För att skydda sig har kroppen ett försvar mot de fria radikalerna. Dessa kallas antioxidanter. Dessa återfinns i livsmedel som frukt, grönsaker och andra växtbaserade livsmedel. De vanligaste antioxidanterna är C-vitamin, E-vitamin, betakaroten och karotenoider. Livsmedel som innehåller selen och mangan hjälper till att bygga enzymer som kan förstöra de fria radikalerna. Antioxidanter hämmar hjärtsjukdomar, cancer, grå starr, minnesförlust och en mängd andra sjukdomar.

Ett väl sammansatt intag av antioxidanter, mineraler, fibrer och andra ämnen som finns i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter bidrar till att förhindra en rad olika kroniska sjukdomar.